Så effektiv kan gåture være mod de overfløde kilo

For rigtig mange, er sukker ”bare sukker”. Den gode gamle som alle kender, og som jeg selv fyldte på mine cornflakes i enorme mængder da jeg var barn. Det var faktisk sådan, at når cornflakesne var spist, så lå der stadig en hel bund af sukker sammen med den sidste sjat mælk… Jo jo, tiderne var jo lidt en anden dengang. I dag er der helt sikkert mere opmærksomhed omkring sundhed og dermed også på mængderne af det sukker vi indtager.

Den klassiske hvide sukker, som jeg snakker om, har et tårnhøjt glykemisk index, får blodsukkeret til at stige, er proppet med kalorier, og er skadeligt for tænderne… Det ved alle vidst, men det det betyder ikke at det er slut med søde sager, hvis man skal smide lidt overflødig vægt!

 

Sukrin

Med fare for at få en masse løbere på nakken, så siger jeg det alligevel. Løb er langt fra det mest effektive du kan lave, når det handler om vægttab, og der er desværre også rigtig mange skader forbundet med løb, især hvis man i forvejen har lidt for mange kilo at slæbe rundt på, da belastningen på knæ, hofte, lænd osv. blot bliver endnu større!
Ved løb forbrænder du basically blot de kalorier du gør på selve turen, og din krop bliver ikke mere effektiv i det lange løb, som den fx. gør med styrketræning, hvor mængden af muskelmasse er med til at give dig en mere effektiv hvilestofs forbrænding.
Når det er sagt så er der en masse sundhedsmæssige fordele ved løb ,og kredsløbsstræning generelt, og selvfølgelig kan du tabe dig ved at løbe! Men medmindre du også har styr på din kost, så kommer du altså ikke langt…

Er løb bare lige dig, så skal du selvfølgelig løbe, og jeg vil altid flette løb ind som en del af træningen, hvis mine klienter ønsker det. En af de vigtigste ting for et vedvarende vægttab er helt sikkert, at du finder en form for motion der motiverer dig, så du ikke kører død i det. Men for at undgå skader anbefaler jeg at du følger et startup løbeprogram, som der findes massere af på nettet, også selvom det nogle gange virker af meget lidt løb, så er der altså en grund til det! Eller hvis du vil være en tak mere seriøs, og det virkelig er løb du vil satse på, så gå til en løbecoach, der kan hjælpe dig med både program og den rigtige løbeteknik.

running-1

Fordelene ved at gå…

Nu er det ikke sådan at en gåtur på magisk vis forbrænder flere kalorier end en løbetur gør, for det gør det ikke… Og du får desværre heller ikke de konditionsmæssige fordele ved at gå, som du gør ved at løbe… Men til gengæld er gåture meget mere skånsomt for både dit nervesystem, led, sener og ikke mindst din restitution, og så er det ikke mindst let at implementere. Anskaf dig en skridttæller på din telefon eller som et armbåndsur, og se motivationen stige helt i vejret! Der er altså et eller andet tilfredsstillende ved at kunne følge med i, om man nu når sit mål på fx. 10.000 skridt! Og går man fra et stillesiddende job med meget lidt bevægelse, til 10.000 skridt om dagen, kan man sagtens forbrænde ca. 300 kalorier mere på daglig basis. Det er selvfølgelig afhængigt af ens vægt, muskelmasse og hvor mange trapper, bakker osv. man har taget, men 300 kalorier ekstra per dag er bestemt ikke helt ved siden af. Anskaffer du dig et ur, kan de fleste også måle de kalorier du forbrænder, eller i hvert fald give et godt estimat, og så kan du jo sammenligne en helt almindelig dag på kontoret, med en dag på 10.000 skridt – jeg er sikker på at du bliver overrasket!

Nå, men 300 kalorier lyder måske ikke som det helt vilde, men det svarer nemt til det samme som de fleste vil forbrænde i en times fitness klasse, også selvom mange af dem påstår at mener man nemt forbrænder 700 kalorier eller mere, så hører det vidst til sjældenhederne. 300 kalorier per dag, svarer faktisk til at du smider 300g per uge, sådan rent isoleret set. Så det er slet ikke så dumt endda! Forestil dig at få det ind som en fast vane, så kan du helt uden at putte en masse pres på kroppen og blot ved at komme noget mere ud i naturen, faktisk smide 1,3kg om måneden eller hele 15,6kg på årsbasis! Forudsat, at du spiser det samme som tidligere – så rent isoleret set, bare ved at starte med at gå noget mere. Det fungerer også virkelig godt sammen med styrketræning, da en af de vigtigste faktorer for at dine muskler kan udvikle sig, er at de restituerer efter arbejde. Så forestil dig hvor langt du kan nå hvis du tilføjer den rigtige kost og træningsplan – ja så har du altså en virkelig effektiv fedtforbrændings plan, som samtidig på ingen måde behøver at være svær eller hård at holde! Plus, styrketræningen hjælper med at din krop bliver mere effektiv i det lange løb, og så får du herudover de æstetiske fordele samt tonsvis af sundhedsmæssige fordele ved styrketræning. Så sammen er det er ret godt, og et effektivt match. Det kan i hvert fald være én af vejene til det varige vægttab, og til en flot og sund krop – og så er det en rigtig effektiv vej!

Så hvad venter du på – ud af starthullerne og få fat i den skridtæller, det er en stærk start mod de overflødige kilo 🙂

NB: Løb kan selvfølgelig også kombineres med styrketræning, og det bør det endda. Det skal bare sættes rigtigt sammen. Det eneste jeg siger, er at du skal være opmærksom på, at hvis du vejer lidt for meget og løbeteknikken ikke lige sidder i skabet, så er chancerne for skader langt større, og dermed chancen for succes også mindre…

Luk menu